Smålands författarsällskaps verksamhetsberättelse för år 2012

Sällskapet firade sin 50-åriga tillvaro med att ge ut lyrikantologin ”Lyrik i Småland” med ett 30-tal verksamma småländska lyriker. Den var klar till årsmötet som hölls den 17 mars på Värnamo stadsbibliotek där den tidigare teaterchefen vid Smålands Musik & Teater Bernt Lindquist läste valda dikter. Årsmötet lockade betydligt fler medlemmar än vanligt. Boken är i det närmaste slutsåld och vi vill särskilt tacka våra sponsorer Agora Invest AB och Birgit Tyréus. Likaså Pontus Ljungberg som bidragit med ett verk av sin far Sven som omslag.

Som ordförande omvaldes Erik Lindfelt.

Som ledamöter omvaldes Ingvar Törnqvist, Allan Jardén, Yvonne Teiffel, Göran Engström (sekreterare), Carin Rickardsson (kassör) och nyvaldes Henny Utsi Åhlin, samtliga på ett år enligt de nya antagna stadgarna.

Som revisorer valdes Roland Axelsson, Christian Braw och som suppleant Kaj Wickbom.

Som valberedning Elisabet Norin, Elisabeth Westlund och Helena Strömblad med den förstnämnda som sammankallade.

Samarbetet med Skrivarnätet Smålands har fortgått under året vilket upplevs som mycket positivt.

I februari 2012 deltog sällskapet i ett möte som landstinget ordnade på Sörängens folkhögskola i Nässjö om litteratur och läsning i länet.

Höstmötet hölls på Kalmar bilbliotek vilket samlade en stor publik på hela 60 deltagare. Vår bok stod i centrum med uppläsningar av Peter Hultsberg, Nina Södergren och Anders Johansson. Gunilla Bokor framförde ett par tonsatta dikter av en av sällskapets grundare Ulla Olin.

Under hösten ordnades också ett antal uppläsningar på Höglandet (i Eksjö, Mariannelund och Nässjö) ur vår jubileumsbok. Mötena samlade tillsammans 40-talet deltagare.

Planeringen för nästa bok har påbörjats och titeln ska vara ”Småland för mig”. Avsikten är att den ska komma ut hösten 2014 och att materialet ska vara redaktionen tillhanda före trettondedagshelgen 2014. Under året planerades också en skrivarhelg sommaren 2013 på Visingsö tillsammans med Författarcentrum Syd och Folkuniversitetet.

Medlemsantalet har ökat med 12 och är nu 85.

Under året har fem styrelsemöten hållits.

Smålands författarsällskap har god ekonomi och fortsätter arbetet för att stödja de författare som finns i eller har anknytning till regionen.

Elisabet Norin lägger ner ett uppskattat arbete på vår hemsida www.forfattarsallskap.se.

Jönköping och Aneby 31 december 2012.

Erik Lindfelt & Göran Engström

Ordförande resp. Sekreterare

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.